Gigant sociálních médií Facebook je žalován za údajné sledování soukromých zpráv svých uživatelů za účelem získávat více osobních dat o spotřebitelích a ta sdílet s obchodními partnery. Federální žaloba padla na Facebook v domnění, že Facebook zkoumá obsahy soukromých zpráv svých uživatelů, včetně odkazů na jiné stránky, „aby zlepšila své obchodní algoritmy a zvýšila jejich schopnost vydělávat z dat o svých uživatelích“, hlásí Los Angeles Times. Odkaz na jinou stránku je čten jako „like“ té stránky. Informace přispívají k souhrnnému profilu aktivity uživatele, který Facebook ukládá a eventuálně použije jako materiál pro řízenou reklamu, tvrdí se v žalobě.
Dva žalobci se pokoušejí o hromadnou žalobu, zastupující všechny uživatele Facebooku, kteří v posledních dvou letech poslali či obdrželi soukromou zprávu, jež obsahovala odkaz na jinou stránku.
Mluvčí Facebooku Jackie Rooney prohlásila, že tato obvinění „jsou neopodstatněná“.
„Budeme se rázně bránit,“ řekla deníku LA Times přes prohlášení, odeslané emailem.
Hackers News jako první vynesli na povrch údajné praktiky Facebooku, tedy že skenují osobní zprávy a převádějí odkazy na „like“, už v roce 2012.
Před dvěma týdny nová studia ukázala, že Facebook nahrává všechno, co uživatelé na tento web napíšou, dokonce i to, co se nakonec rozhodnou smazat namísto vystavení na zeď.
Adam Kramer, odborník na data zaměstnaný sociální sítí, studoval profily 3,9 milionů lidí kvůli studii, přezdívané „Sebe-cenzura na Facebooku“. Kramer zhlédl aktivity na každém profilu pomocí HTML zdrojového kódu, kde se mění pokaždé, kdy uživatel cokoliv napíše do chatu, aktualizuje svůj status či jinak komunikuje s ostatními.
Přestože Facebook prohlašuje, že nesleduje každá napsaná slova, i tak tato společnost může určit, když někdo píše text, kolik napsal slov, a jestli je vystavil, nebo smazal. Kramer s pomocí studenta jménem Sauvik Das strávil 17 dní sledováním „přerušených updatů statusů, postů na zdech jiných profilů a komentářů na cizích postech.“
Tato sociální síť nabízí přerušení některých reklamních funkcí, jako například sdílení, když se uživateli líbí nějaké konzumní značka a, možná jen výmluvně, dává možnost odstoupit od budoucího rozhodnutí dovolit sítím třetí strany používat jméno uživatele či obrázky v reklamách.
Facebook – jenž zřejmě znovu nebude muset tento rok platit žádné daně – není jediná důležitá technologicky zaměřená společnost čelící soudní žalobě za porušování soukromí. Google byl žalován u federálního soudu, obviněn z nelegálního přístupu k obsahům emailů, odeslaným skrze službu Gmail.
Téže začátkem toho měsíce, dokumenty uniklé pomocí bývalého zaměstnance NSA Edwarda Snowdena ukázaly, že NSA (National Security Agency – „národní bezpečnostní agentura“) v tichosti podrývala nástroje online reklamních společností, aby udržela stálý dozor nad svými terči a zdokonalila svou sledovací schopnost.
Překlad: Jan Petrák
Zdroj: rt.com