Australská vláda vyvíjí nový software k monitorování konverzací občanů na sociálních médiích. Účelem tohoto nástroje zvaného Uvědomění v nouzové situace (Emergency Situation Awareness – ESA) je poskytnou službám nouzového zásahu včasné varování před katastrofami. Organizaci Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation (CSIRO) zabral její vývoj tři roky a už se zkoušel na ministerstvu obrany, u vlády Queenslandu a v Geoscience Australia.
Software ESA pracuje pomocí data-miningu – česky dolování dat – dostupných na profilech Twitteru, aby detekoval shluky slov v tweetech jako je „oheň“, „zemětřesení“ nebo „bouře“ a pak tuhle informaci hned nahlásil úřadům pro nouzové záležitosti.
V říjnu tahle technologie už pomohla zjistit požáry trávy u nemocnice Cloncurry Hospital odlehlých končinách Queenslandu, ještě než přišly telefonáty na nouzové číslo tři nuly.
„Lidé, kteří projížděli kolem po dálnici, ač to bylo zdálky, už o tom tweetovali,“ řekla AAP Arwen Cross, komunikační poradkyně CSIRO.
„A k tomu došlo ještě, než kdokoliv pomyslel na zavolání požárnímu útvaru.“
„V podstatě to znamenalo, že mohli začít zjišťovat, jestli je zapotřebí tu nemocnici evakuovat o 20 minut dříve, než by to udělali, kdyby čekali na telefonické zavolání.“
Software ESA rovněž 3. listopadu detekoval tragickou havárii vlaku v Dangenong South v Melbourne.
CSIRO už vyvíjí druhý nástroj na monitorování sociálních médií zvaný Vizie, který může mít daleko širší politické důsledky.
Tento software monitoruje témata konverzace – včetně těch, která mohou být politicky citlivá – na celé webové síti.
Jeden z vedoucích vědců pracujících na Vizie předjímá, že tohoto software budou vládní ministerstva používat, aby získala zpětnou vazbu.
Přiznává ale, že i CSIRO má politickou dimenzi a šlo by jej využívat k účelům public relations (vztahy s veřejností).
Vizie se liší od tradičních nástrojů pro monitorování médií, protože vládním ministerstvům umožňuje uživatelům i odpovídat.
Tento nástroj by se rovněž nakonec mohl nabízet soukromým společnostem k monitorování marketingu svých značek. Už se mj. zkouší na ministerstvu humánních služeb federální vlády a i ten se už vyvíjí tři roky.
Není zatím jasné, kdy bude který z těchto nástrojů v plném nasazení.
Paní Cross říká, že jak Vizie, tak ESA monitorují pouze veřejně dostupné konverzace.
„Když pošlete tweet, tak přeci víte, že svět si jej přečte,“ dodává.
Překlad: Miroslav Pavlíček
Zdroj: news.com.au
]]>