Politické novinky pozorně sleduje méně Američanů než v předchozích volebních letech WASHINGTON, D.C. – Nedůvěra Američanů v média proráží letos nový rekord, když 60% z nich říká, že mají jen malou nebo žádnou důvěru v to, že zprávy masových médií jsou úplné, přesné a férové. Nedůvěra za posledních několik let stoupá, a Američané jsou k médiím už negativnější, než tomu bylo v letech před rokem 2004.
Kolik přisuzují důvěryhodnosti a věrohodnosti obecně masovým médiím – jako noviny, televize a rádio – pokud jde o to, že reportáže jsou úplné, přesné a férové – že by z velké části neviděli moc férových zpráv či vůbec žádné?
Trend od Gallupu od roku 1997
Tmavě zelená % z velké části férové zprávy, světle zelená % ne moc takových nebo žádné
Ta rekordní nedůvěra k médiím založená na průzkumu konaném 6. – 9. září 2012 rovněž znamená, že negativní postoj vůči médiím je nejvyšší ze všech dob v roce prezidentských voleb. Odráží to pokračující vzor, v němž negativismus roste s každým volebním rokem v porovnání s rokem volbám předcházejícím. Současný rozestup mezi negativními a pozitivními hledisky je – 20 procentních bodů – což je zdaleka nejvyšší rekordní hodnota u Gallupu od počátku pravidelného dotazování na tuto záležitost v 90. letech. Důvěra v média byla daleko vyšší a pozitivnější než negativnější v době před rokem 2004 – až na 72%, než v době, kdy se Gallup na toto třikrát ptal v 70. letech.
Letošní pokles důvěry v média je tažen nezávislými a Republikány. U nich je v uvedeném pořadí jen 31% respektive 26% těch, kdo se vyjádřili pro velkou míru férového objemu zpravodajství, což je rekordně nízko, a je to významný pokles oproti minulému roku. Míra důvěry republikánů je letos podobná té, jak se vyjadřovali na podzim 2008, což naznačuje, že jsou zvláště kritičtí k volebním zprávám.
Nezávislí jsou v porovnání s rokem 2008 daleko negativnější, což naznačuje, že ta skupina, která těsně váhá mezi prezidentem Barackem Obamou a Republikánem Mittem Romneyem je dost nespokojená se svou možností dostat se k férovým a přesným zprávám o záležitostech týkajících se těchto voleb.
Republikáni v ještě širším měřítku nadále vyjadřují tu nejmenší důvěru v média, přičemž Demokraté vyjadřují tu nejvyšší důvěru. Míra důvěry u nezávislých se propadla pod úroveň většiny už v roce 2004 a nadále trvale klesá.
Důvěra v masová média podle stran
% velká míra férového důvěryhodného obsahu
Republikáni tmavě zelená, světlejší nezávislí, světle zelená Demokraté
Pozornost věnované politickým zprávám je nižší než v roce 2008
Američané mají sklon věnovat v letech prezidentských voleb více pozornosti politickým zprávám, a tak tomu bylo i v roce 2012. Ovšem Američané letos s menší pravděpodobností věnují pozornost zprávám o národní politice, než tomu bylo v roce 2008. 39% těch, kdo říkají, že tomu věnují bedlivou pozornost, od loňského roku vzrostl – kdy tomu Američané věnovali vyšší pozornost v porovnání s jinými nevolebními roky – je ale o 43% nižší než v září 2008.
Celkově jak bedlivě sledujete zprávy o národní politice – velice pozorně, občas pozorně, ne moc pozorně, nebo vůbec?
Trend 2001-2012
Uvedená barva velice pozorně
I přes jejich rekordně nízkou důvěru v média jsou Republikáni zaujatou skupinou, která s největší pravděpodobností věnuje zprávám o národní politice bedlivou pozornost se 48%, což je podobné 50% v roce 2008, a je to významný vzestup ze 38% v roce 2004. Nezávislí a Demokraté tomu věnují bedlivou pozornost s menší pravděpodobností než Republikáni s tím, že míra jejich pozornosti je podobná jako v letech 2008 a 2004.
Pozornost věnovaná národně politickým zprávám podle stran
% věnujících „bedlivou pozornost“
Tmavě zelení Republikáni, světleji nezávislí, světle zelená Demokraté
Závěry
V tomto volebním roce u Američanů jasně klesla důvěra ve zprávy médií s tím, že rekordně vysokých šest z deseti má jen malou nebo žádnou důvěru ve schopnost masových médií podávat úplně, přesné a férové zprávy. To pravděpodobně odráží pokračování v trendu, který jsme viděli v posledních letech v kombinaci s nárůstem negativních postojů vůči médiím, který mají sklon přinášet volební roky. Tohle má zvláště významný dopad v době, kdy se Američané potřebují na média spolehnout, aby se z nich poučili o platformách a perspektivách těch dvou kandidátů usilujících o vedení země v následujících čtyřech letech.
Nižší míra zájmu o zprávy o národní politice během tohoto volebního roku může rovněž odrážet úroveň zájmu speciálně o prezidentské volby. Tento průzkum byl proveden okamžitě po závěrech konventů obou politických stran a může to tudíž naznačovat míru pozornosti věnovanou konkrétně těmto událostem. Od doby provedení tohoto průzkumu dochází k celonárodnímu vzedmutí nadšení pro volby u Demokratů, a to i v přelétavých státech.
Z širšího hlediska vysoká míra nedůvěry Američanů v média představuje výzvy pro demokracii a pro vytváření plně angažovaného občanství. Mediální zdroje musí jasně udělat více, aby si zasloužily důvěru Američanů, té většiny, která na média nahlíží jako na tím či oním způsobem zaujatá. Současně je tu příležitost i pro ostatní mimo „masová média“, aby posloužili jako zdroje informací, kterým Američané důvěřují.
Zdroj: gallup.com
]]>