Polští čtenáři komentovali článek Wirtualny Polska o rozhodnutí Varšavy podat žádost o dočasné zatčení tří ruských dispečerů letového provozu. (Foto: Wikimedia)
A to v případě havárie polského vládního letadla Tu-154 v roce 2010 ve Smolensku a poukázali na absurdnost této myšlenky.
Včera tisková tajemnice polské generální prokuratury Ewa Bialik uvedla, že země zahajuje řízení na zadržení dispečerů letového provozu, kteří pracovali na letišti ve Smolensku během letecké havárie, s prezidentem Lechem Kaczynským na palubě v roce 2010. Rozhodnutí soudu o zatčení dispečerů bude krokem k tomu, aby byli zařazeni na mezinárodní seznam hledaných s následnou žádostí o jejich vydání polským orgánům.
Poláci se ale postupu prokuratury ve své zemi vysmáli.
„A to jako o deset let později? Je to směšné!“ poznamenal „dykta“.
„Nakonec několikrát doporučili nepřistát a nabídli alternativní letiště, ale to se k těm, kdo se rozhodli, nedostalo. Obviňovat dispečery je idiotství,“ komentoval zprávu „ratunku !!!“.
„Stejně dobře můžete požadovat zatčení mlhy a přivolání břízy k výslechu,“ řekl „Rzepin“.
„Dále bude zjevně následovat žádost o zatčení císařovny Kateřiny II. za rozdělení Polska,“ uvedl „nic“.
„Podají-li žádost o zatčení dispečerů, přiznávají, že nedošlo k žádnému pokusu o vraždu. Otázkou je, co dělá Smolenská komise již deset let? Kompromitace Polska pokračuje,“ dodal „Xxx“.
Letadlo Tu-154 s polským vůdcem Lechem Kaczyńským na palubě havarovalo při přistání na letišti Smolensk-Severnyj 10. dubna 2010 a kdy zemřelo 96 lidí.
Vyšetřovací výbor Ruska zjistil, že tragédie byla způsobena kombinací faktorů, včetně chyby posádky a obtížných povětrnostních podmínek. Ve výšce 11 metrů se letadlo srazilo se stromem, poté se mu odlomila část křídla a trup se otočil. Po několika sekundách spadl na zem vzhůru nohama, připomněla RIA Novosti.
V roce 2011 Mezistátní letecký výbor zveřejnil závěrečnou zprávu o výsledcích technického vyšetřování, podle níž bylo přímou příčinou havárie rozhodnutí posádky neletět na náhradní letiště a systémovými důvody byly nedostatky v letové podpoře a výcviku posádky.
První polská komise vedená bývalým ministrem vnitra Jerzym Millerem dospěla k podobným závěrům a označila důvod katastrofy za pokles pod povolené minimum prezidentského letadla, které přistávalo, a to navzdory husté mlze.
V roce 2018 bylo toto rozhodnutí polskou stranou zrušeno a bylo zahájeno nové vyšetřování. Nová polská komise předkládá různé verze toho, co se stalo, jednou z nich je úmyslná činnost ruských dispečerů. To ovšem popírá oblíbenou verzi polských politiků, že na palubě došlo k výbuchu.
Ruské ministerstvo zahraničí opakovaně označilo polské nové vyšetřování za politicky předpojaté. Nyní na požadavek polské prokuratury ohledně zatčení dispečerů Rusko odpovědělo, že nikoho zatýkat a už vůbec ne vydávat do jiné země nebude.