Specialisté dokončili vyšetřování radarových dat v případě havárie malajského Boeingu na východní Ukrajině v roce 2014, uvedl u soudu nizozemský státní zástupce Theis Berger. (Foto: Максим Блинов)
Berger poznamenal, že tyto materiály nepotvrdily stopy stíhacího letounu nebo rakety v době katastrofy. Dodal, že studium údajů z ukrajinských civilních a vojenských radarů přinesl omezené výsledky a byla zohledněna také ruská primární radarová data.
Zároveň Ukrajina prakticky neposkytla primární údaje, jelikož podle jejích slov „radar v tu chvíli nefungoval“, upřesnil státní zástupce.
S odkazem na odborníka na obranu Eurocontrolu a Rady bezpečnosti Nizozemska předložil Berger několik verzí, proč neexistuje radarový záznam o raketě Buk.
„Skutečnost, že radary nebyly nalezeny, neznamená, že tam raketa nebyla. Společnost Almaz-Antej a ruské ministerstvo obrany se naopak domnívají, že absence této detekce skutečně svědčí o nepřítomnosti rakety Buk,“ uvedl.
Prokurátor poznamenal, že nizozemský expert, ruské ministerstvo obrany a společnost Almaz-Antej souhlasí s tím, že vojenské letadlo je mnohem snazší odhalit než raketu Buk.
Rovněž uvedl, že vyšetřování nemá žádné konkrétní údaje, které by naznačovaly vypuštění rakety země-vzduch z obcí Snežnoje a Zaroščenskoje. Tato oblast byla zkoumána na základě satelitních snímků, fotografií, svědectví svědků a dalších zdrojů, dodal Berger.
Nizozemští experti dříve tvrdili, že raketa byla vypuštěna z města Snežnoje, které bylo v té době řízeno milicemi. Experti společnosti Almaz-Antej však dospěli k závěru, že v tomto případě střela nemohla poškodit levé křídlo a levý motor letounu. Výrobce uvedl, že provedl tři experimenty, které potvrzují verzi vypálení rakety ze směru obce Zaroščenskoje.
Společný vyšetřovací tým letecké havárie uvedl, že raketa byla vypuštěna z pole poblíž vesnice Pervomajskoje, které bylo ovládáno milicemi.