Pokles evropského automobilového trhu se zrychluje. Volkswagen, Mercedes, Aston Martin a BMW v reakci na zhoršující se podmínky snížily své finanční prognózy. (Foto: Flickr)

Nedávno uniklá zpráva jednoho z vedoucích pracovníků společnosti Stellantis zdůraznila rostoucí obavy z prohlubujícího se propadu automobilového průmyslu. Nejnovější údaje agentury Bloomberg ukazují, že pokles se nadále prohlubuje. 

Nové údaje Evropského sdružení výrobců automobilů ukazují, že registrace nových automobilů v září v celé Evropě klesly o 4,2 % ve srovnání se stejným měsícem před rokem na 1,12 milionu kusů. Jedná se o druhý měsíc poklesu v řadě od poloviny léta 2022. Údaje ukázaly, že nárůst počtu elektromobilů nedokázal vyvážit slabost modelů se spalovacím motorem. 

Constantin Gall, řídící partner společnosti EY pro západoevropské trhy, ve zprávě pro klienty napsal, že evropský automobilový trh „zůstává v krizovém režimu,“ a dodal: „Ke konci roku se neobjevují žádné pozitivní impulsy – ekonomika oslabuje, značné geopolitické napětí nepolevuje a vyvolává nejistotu mezi soukromými i komerčními zákazníky.“

Evropští spotřebitelé v září balancovali na hraně drahých elektromobilů. Místo toho se přiklonili k těm cenově dostupným. 

Prodej elektromobilů se v září opět zvýšil, což je vítané znamení pro odvětví, které zaznamenalo pokles poptávky po plně elektrických automobilech poté, co vlády v loňském roce zrušily dotace. Dodávky elektromobilů vyskočily o 24 % ve Velké Británii, kde výrobci automobilů výrazně zlevňují, aby splnili vládní nařízení o prodeji vozidel s nulovými emisemi. V Německu, kde vláda diskutuje o možnosti nových pobídek, se prodeje elektromobilů zvýšily o 8,7 %. -BBG

Pokud jde o výsledky jednotlivých automobilek v září, Stellantis se propadl, přičemž zaznamenal nejprudší pokles prodeje nových vozů, a to o 26 %. 

Poklesu automobilových výrobců jsme se podrobně věnovali:

Na trzích se index MSCI Europe Automobiles and Components pokusil za posledních deset let čtyřikrát o dosažení nových historických maxim, poprvé v březnu 2015, a od té doby se mu to nepodařilo třikrát, naposledy v dubnu. V meziročním srovnání index klesl přibližně o 10 %. 

Index MSCI World Automobiles je dalším indexem, který obecněji ukazuje, že globální automobilky jsou pod tlakem.

Směrem k roku 2025 budou automobilové společnosti i nadále čelit mnoha výzvám. Úrokové sazby zůstávají vysoké a ceny vozidel jsou zvýšené, což způsobuje jednu z nejhorších dostupných cen pro spotřebitele za poslední generaci. Tento problém přetrvává i v USA.

Zdroj: bloomberg.com