Od 1. října nebudou čtyři čerpací stanice na okraji Paříže a na městském okruhu smět prodávat naftu. (Foto: Flickr)

Toto opatření zavedla pařížská radnice s cílem snížit znečištění ovzduší v hlavním městě.

„Pracuji s naftovým vozidlem a musím ho používat. Bude to složité, ale najdeme jiná řešení,“ vysvětluje jeden z oslovených pracovníků, který tankuje pohonné hmoty.

Od 1. října nebudou moci čtyři čerpací stanice TotalEnergies v Paříži prodávat naftu. Nacházejí se v Porte d’Aubervilliers (dvě na okruhu), Quai d’Issy-les-Moulineaux a Porte d’Orléans.

Byli to zvolení členové pařížské městské rady, kteří na konci června odhlasovali změnu koncesních smluv pro tyto čtyři čerpací stanice, které dosud prodávají naftu „z patnácti ve městě“, jak zdůraznil David Belliard, poslanec (EELV) odpovědný za mobilitu.

Podle společnosti TotalEnergies „toto zastavení pravděpodobně povede k výraznému přesunu vozidel na sousední stanice, které nejsou uzpůsobeny k tomu, aby tento nový příliv zákazníků zvládly. Společnost dělá vše pro to, aby své zákazníky přivítala v co nejlepších podmínkách.“

Budeme muset „jet na elektřinu“!

Pro matku, se kterou byl veden rozhovor na stanici nedaleko Paříže, zní tato zpráva jako nařízení změnit vozidlo: „Když jsem před pěti lety získala řidičský průkaz, koupila jsem si dieselové auto, protože jsme pro naši rodinu hledali sedmimístné. Bylo to opravdu levnější. Ale naše auto pochází z roku 2006, takže ho budeme muset vyměnit a přejít na elektrický pohon.“

Konec dieselů v hlavním městě je dlouhodobým závazkem primátorky (PS) Anne Hidalgo, která od svého prvního zvolení v roce 2014 neustále snižuje roli automobilů v hlavním městě.

Diesel vypouští mikročástice a je hlavním přispěvatelem ke znečištění ovzduší v regionu Île-de-France„, které způsobuje “8 000 úmrtí ročně“, zdůraznil pan Belliard.

Pařížská radnice již nemá žádná vozidla s dieselovými motory

Podle pana Belliarda nemá pařížská městská rada od roku 2020 žádná vozidla s dieselovými motory. Neplatí to však pro jiné státní úřady, jako je policie nebo hasiči. Pohotovostní služby mají rozsáhlý vozový park velkých vozidel, která často jezdí na naftu.

Harmonogram pro nízkoemisní zóny (ZFE) v metropolitní oblasti Velké Paříže (MGP) byl upraven a zákaz provozu 380 000 znečišťujících vozidel (Crit’Air 3) v největší francouzské ZFE byl odložen na začátek roku 2025.

Zdroj: francetvinfo.fr