RUSKO – Slavná litinová dlažba se v Kronštadtu dochovala pouze na Kotvovém náměstí a Penkově mostě. Je to jediné místo v Rusku, kde můžete takový povrch silnice vidět.
Silnice pokryté litinovými kulatými dlaždicemi byly v 19. století běžné v USA. V Rusku, stejně jako v jiných evropských zemích, byla na silnicích kamenná dlažba.
Před nástupem asfaltu byl hladký a odolný povrch silnic vždy velkým problémem. Kamenná dlažba nevyžadovala časté opravy, pohyb po takové silnici však nebyl pohodlný.
V USA přišel v polovině 19. století inženýr Knapp s nápadem pokrýt silnice litinovými kulatými dlaždicemi. Pohyb po nich byl mnohem plynulejší než po kamenné dlažbě. Takové chodníky existovaly v New Yorku, Bostonu a Chicagu.
V roce 1858 navštívil Ameriku ředitel Kronštadtského paroplavebního závodu Alexandr Sokolov, který si prohlédl litinové dlažby.
Zaujala ho tato technologie a přivezl do Ruska vzorky kulatých dlaždic. V továrně, kterou Sokolov řídil, byly vyrobeny první kruhové dlaždice. Nařídil jimi vyložit nádvoří Paroplavebního závodu.
V letech 1860 až 1880 se litinová dlažba objevila na mnoha místech Kronštadtu. O 20 let později, po objevení litinové dlažby v Kronštadtu, se na stav dlažby dotazovali úředníci z Petrohradu.
Vedení města Kronštadtu jim odpovědělo, že „všechny úseky chodníků nebyly ode dne položení dlažby opravovány a jsou v dobrém stavu“. Přes vysokou cenu litinové dlažby se ukázalo, že je ekonomicky nejvýhodnější, protože nevyžaduje opravy.
Workers removed the asphalt in Russia, and found this mysterious "road" made of metal.
— nikola 3 (@ronin19217435) December 25, 2023
You know that they always have some fancy explanation to shape your perception of how primitive we were. Good ol'days..
Sarcasm aside, you can imagine riding a horse with cart would… pic.twitter.com/9RCnhuIOIe