Přínos elektromobilů pro životní prostředí se možná nikdy neprojeví – jejich výroba totiž produkuje až o 70 % více emisí než jejich benzinový ekvivalent. (Foto: Flickr)
Elektromobily musí ujet desítky tisíc kilometrů, než se vyrovnají vyššímu množství vypouštěných emisí, přičemž podle údajů samotného výrobce je VW e-Golf ekologičtější až po ujetí 77 000 kilometrů.
Existují však obavy, že mnoho takových vozidel nikdy nedosáhne svého cílového počtu ujetých kilometrů, protože majitelé přejdou na novější modely, a na garážových stáních tak zůstanou ležet spousty ojetých elektromobilů, které jsou nechtěné.
Naprostá většina nákupů automobilů ve Velké Británii se uskutečňuje s využitím úvěrových plánů, které zákazníkům nabízejí možnost vyměnit svůj vůz za nový po uplynutí tříleté lhůty, což pravděpodobně nebude dostatečná doba na vyrovnání emisí.
Osobní smluvní nákupy (Personal Contract Purchases – PCP) se těšily velké oblibě díky nejnižším úrokovým sazbám v minulém desetiletí a umožnily spotřebitelům splácet svůj vůz v měsíčních splátkách.
Společnost Volvo v roce 2021 odhalila, že emise z výroby elektromobilů mohou být až o 70 % vyšší než u benzinových modelů, a uvedla, že k tomu, aby se elektromobil stal celkově ekologičtějším, je třeba ujet 30 000 až 68 400 km, což obvykle trvá čtyři až devět let.
Důvodem jsou především baterie používané k pohonu elektromobilů. Ty vyžadují suroviny, jako je kobalt a lithium, které se musí těžit v místech, jako je Afrika a Jižní Amerika, a teprve pak se přepravují po celém světě.
Ekologická zátěž výroby elektromobilů vedla herce Rowana Atkinsona k nedávnému prohlášení, že se cítí být elektromobily „trochu podveden“, a vyzval lidi, aby si svá benzinová vozidla ponechali déle.
RAC prohlásil, že popularita financování automobilů nebude mít škodlivý dopad na životní prostředí, protože bude znamenat, že více elektrických vozidel skončí na trhu s ojetými vozidly.
Průzkum z tohoto měsíce však naznačil, že kupci automobilů se zdráhají kupovat ojeté elektromobily kvůli obavám o dlouhodobý stav baterií a širší kapacitu britské nabíjecí infrastruktury.
Zpráva Green Finance Institute zjistila, že 61 % řidičů by mělo zájem o koupi elektromobilu, ale sotva čtvrtina z nich by byla ochotna koupit ojetý model.
Mike Hawes, výkonný ředitel Sdružení výrobců a prodejců automobilů, řekl: „Zájem o elektromobily stále roste, a to jak na trhu s novými, tak i ojetými vozy, přičemž stále více řidičů si uvědomuje výhody bezemisního automobilismu.
Přestože výroba elektromobilů je energeticky náročnější, výrobci neustále investují do zefektivnění výroby, včetně rozšiřování vlastních obnovitelných zdrojů energie – a s tím, jak se snižují emise uhlíku v národních elektrických rozvodných sítích, budou se snižovat i emise z výroby a životního cyklu elektromobilů.
Zdroj: dailymail.co.uk