Vypadá to trochu zvláštně, ale je to také pravda: Podívejte se na reklamy na tradiční hodinky (znáte to, ty s otočnými „ručičkami“) a rychle si všimnete, že čas na hodinkách je téměř vždy nastaven na 10:10. Je to vlastně norma už od 50. let 20. století, ale proč? (Foto: Piqsels)
Jednoduché vysvětlení je, že toto nastavení udržuje ručičky mimo značku hodinek, takže „Rolex“ nebo „Cartier“ mohou být umístěny vpředu a uprostřed, ale tento cíl splňují i jiná nastavení času.
Jiné vysvětlení by mohlo vyvolat překvapení a pochopitelnou skepsi: 10:10 prodává více hodinek, protože uspořádání ručiček jemně připomíná úsměv, a zanechává tak v přihlížejících lepší náladu.
Druhou teorii zkoumal v roce 2017 mezinárodní tým vědců, který své výsledky publikoval v časopise Frontiers in Psychology. Naverbovali 46 účastníků, kteří si prohlíželi šedesát obrázků různých hodinek s časem nastaveným buď na 10:10, 11:30, nebo 8:20.
Účastníci byli požádáni, aby ohodnotili jak svou emocionální reakci při pohledu na jednotlivé obrázky, tak pravděpodobnost, že si jednotlivé hodinky koupí. Účastníci hodnotili hodinky nastavené na 10:10 jako o něco příjemnější ve srovnání s hodinkami nastavenými na ostatní časy. Rovněž uvedli, že by si je s mírně vyšší pravděpodobností koupili.
Ve druhém experimentu výzkumníci najali dalších dvacet subjektů, aby si každý z nich prohlédl dvanáct různých obrázků hodinek opět nastavených na 10:10, 11:30 nebo 8:20 a na stupnici od jedné do deseti hodnotil, nakolik se každé nastavení podobá obrázku usměvavého nebo smutného obličeje.
Převážná většina subjektů uvedla, že hodinky nastavené na 10:10 nejvíce připomínají usměvavý obličej, zatímco hodinky nastavené na 8:20 nejvíce připomínají smutný obličej.
Ačkoli by výzkumu prospěla větší velikost vzorku, zejména u prvního experimentu, a pravděpodobně by měl porovnávat více časových nastavení, rozhodně potvrdil hypotézu.
Marketéři jsou dobře známí tím, že využívají jakéhokoli úhlu pohledu na prodej výrobků, a zdá se, že nastavení hodinových ručiček na tradičních hodinkách na 10:10 skutečně nenápadně ovlivňuje potenciální kupující.
Psychologický experiment. Psychol. 8:1410. doi: 10.3389/fpsyg.2017.01410
Zdroj: realclearscience.com