Generál amerického letectva odhalil, že piloti špionážních letadel U-2 nesou navigační hodinky schopné najít cestu pomocí čínských a ruských satelitních sítí, pokud je přerušen přístup k americké síti GPS. (Foto: OC-135B Open Skies – RAF Mildenhall Feb 2010)
Když piloti špionážních letadel U-2 Dragon Lady létají během svých závratných misí ve velkých výškách po celém světě, berou si sebou vybavení schopné unést navigační sítě právě v těch zemích, kde provádějí špionáž, odhalil přední americký generál.
„Moji kluci na U-2 nyní létají s hodinkami, které jsou spojeny s GPS, ale také BeiDou a ruským Glonass a evropským Galileo systémem tak, že pokud někdo zruší GPS, stále budou ty ostatní,“ řekl generál James M. Holmes na konferenci ve Washingtonu.
Holmes sdělil málo podrobností, ale portál Defense One poznamenal, že letectvo koupilo 100 navigačních hodinek Garmin D2 Charlie pro své piloty letadel U-2 v roce 2018.
„Letecké hodinky D2 Charlie budou nedílnou a funkční součástí sady nástrojů pilota U-2,“ uvedla společnost v tiskové zprávě z února roku 2018.
„D2 Charlie letecké hodinky byly navrhovány s piloty různých prostředí a misí, jsou vybaveny barevnou a dynamickou pohyblivou mapou, která zobrazuje letiště, silnice, vodní plochy, města a další místa, která nabízejí větší situační povědomí. Když jsou D2 Charlie spárovány s Garmin Connect na připojeném mobilním zařízení, piloti mohou vidět meteorologický radar v horní části zobrazení mapy vzhledem k informacím o letovém plánu,“ uvedla společnost
Zájem o schopnost napojit se na různé navigační satelitní sítí však není výmysl Pentagonu: studie z let 2010 a 2012 zaznamenaly praktické výhody plynoucí z toho, že se mohou piloti odkazovat na 24 ruských satelitů Glonassu, na 30 satelitů Evropské unie Galileo pro rychlejší a přesnější údaje o poloze v případě, že je přímá viditelnost satelitu GPS blokována, jak se může stát v městském prostředí. USA provozuje 31 GPS satelitů v kompetenci s Vesmírnými silami Spojených států amerických.
„Zahrnutí Glonassu nabízí některé významné výhody oproti integrovaným systémům GPS. I když zde nejsou kvantifikovány, podobné výsledky by se očekávaly také zahrnutím údajů z jiných GNSS (Globalní navigační satelitový systém, pozn. red.), například Galileo,“ se píše ve studii zveřejněné v časopise Sensors v roce 2012.
Čína také provozuje globální navigační satelitový systém, BeiDou, který se skládá ze dvou skupin a celkem 33 satelitů.
Zdroj: snews.com