Sněmovna reprezentantů nizozemského parlamentu má v plánu iniciovat důkladné vyšetřování role Ukrajiny v případu havárie letu MH17, k němuž došlo nad Donbasem v roce 2014. Informoval o tom portál nos.nl. (Foto: Wikimedia)

Poslanci mimo jiné vládu požádali, aby zjistila, proč ukrajinské úřady neuzavřely vzdušný prostor nad tímto regionem. Návrh podpořilo osm parlamentních frakcí.

Ministr zahraničí Stef Blok však prohlásil, že nevidí žádné „právní důvody“ k vyšetřování. Podle jeho slov problém spočívá v tom, že k tomu bude zapotřebí nejen „spolupráce ze strany Ukrajiny, ale i ze strany Ruska“.

Podle člena parlamentu Chrise van Dama z CDA navíc dochází čas: „Vzpomínky mizí, údaje se ztrácejí“. Dodal, že je to důležité také pro příbuzné.

Ministr Blok překvapil Sněmovnu svým prohlášením, že neměl žádný kontakt se svým ruským protějškem Sergejem Lavrovem po této výměně zajatců.

Blok do Moskvy netelefonoval a na výročním zasedání v OSN, které proběhlo minulý týden v New Yorku, o tom s Lavrovem nehovořil. V průběhu parlamentních debat Blok prohlásil, že čeká na vhodný okamžik pro podobnou debatu.

Tragédie nad Donbasem

Malajsijský Boeing-777, který letěl z Amsterdamu do Kuala Lumpuru, havaroval dne 17. července 2014 u Doněcku na východě Ukrajiny. Na jeho palubě bylo 298 lidí, všichni zahynuli. Většinu obětí tvořili občané Nizozemska.

Kyjev obvinil z katastrofy domobrance. Ti na to reagovali tím, že nedisponují prostředky, které by umožnily sestřelení letadla v takové výšce.

Mezinárodní vyšetřovací skupina JIT později představila předběžné výsledky vyšetřování. Podle její zprávy byl protiletadlový raketový komplex Buk, který letadlo sestřelil, dopraven z Ruska a pak odvezen zpátky.

Moskva prohlásila, že vyšetřování bylo zaujaté, a že závěry se zakládají jen na údajích, které poskytla Ukrajina. Pokusy koncernu Almaz-Antej, předního podniku ve výrobě systémů PVO, včetně komplexů Buk, také potvrzují, že bylo dané letadlo sestřeleno z území kontrolovaného ukrajinskou armádou.

Zdroj: snews.com