Německo nestíhá plnit cíle snižování emisí, chce proto znevýhodnit všechny fosilní zdroje. (Foto: Flickr)
Nová uhlíková daň se dotkne nejen elektráren, ale také pohonných hmot – nafty, benzinu i zemního plynu. Má to být motivace chovat se ekologičtěji. Například k tomu, aby si lidé místo do auta se spalovacím motorem raději sedli do elektromobilu. Jenže to zdraží většinu zboží včetně potravin.
„V prvé řadě se zvýší náklady na dopravu, což se projeví v koncových cenách německého zboží a služeb. To bude ovlivňovat cenovou hladinu v České republice minimálně u položek, které dovážíme z Německa. V této souvislosti lze očekávat zdražení například u potravin,“ říká hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.
Aktuální návrh, jehož konečnou podobu Němci zveřejní v polovině září, počítá s tím, že zpočátku by se za jednu tunu oxidu uhličitého CO2 platilo 35 eur. To by znamenalo, že cena nafty v průměru poskočí zhruba o 11 centů (téměř tři koruny) za litr, benzin by podražil nepatrně méně a zemní plyn by stál zhruba o jeden cent za kilowatthodinu víc.
V roce 2030, kdy má částka za tunu skleníkového plynu vystoupat až na 180 eur, to však už bude znamenat, že Němci zaplatí za litr nafty či benzinu o 57 centů (tedy téměř o 15 korun) víc.