Společnost Boeing věděla rok před pádem letounu v Indonésii o problému s bezpečnostní funkcí, jež má varovat letce o závadách, píše list The Wall Street Journal. (Foto: Wikimedia)
Podle novinové zprávy poskytl Boeing některým leteckým společnostem a pilotům po pádu indonéského stroje částečná a nedůsledná vysvětlení. Pouze pět měsíců po pádu letounu stejného modelu v Etiopii začal Boeing poskytovat leteckým společnostem víc informací o problému, píše list.
WSJ předtím sdělil, že Boeing neinformoval dopravce o tom, že standardní výstraha Disagree Alert, kterou byly vybaveny předcházející modely, byla odpojena. V nových modelech MAX byla obsažena jenom v dodatečném balíku opcí.
List píše, že to vyšlo najevo pouze po pádu letadla Lion Air v listopadu 2018. Americká letecká společnost Southwest Airlines tenkrát prohlásila, že návody neodpovídaly skutečnosti.
Inspektoři FAA zvažovali kvůli tomu možnost zákazu letů nových boeingů, avšak regulátor se toho zanedlouho zřekl.
Společnost prohlásila, že přesto, že tato funkce nebyla považována za prostředek zajištění bezpečnosti letadel, a není nutně potřebná pro bezpečný provoz, Boeing záměrně, anebo jinak, neodstranil funkci Disagree Alert na svých strojích MAX.
Boeing 737 MAX 8 letecké společnosti Ethiopian Airlines, který měl na palubě 157 lidí, spadl v březnu nedaleko etiopského města Bishoftu.
V listopadu 2018 havarovalo stejné letadlo indonéské společnosti Lion Air.
Po katastrofě zakázalo asi 20 zemí let strojů tohoto modelu nad svým územím, četné společnosti pozastavily provoz modelu Boeing 737 MAX 8. Federální letecký úřad USA zakázal provoz těchto strojů.
Při vyšetřování příčin byly odhaleny závady v systému korekce manévrování (MCAS). Společnost Boeing se věnuje odstranění těchto závad, a také obnovila program školení letců.
Zdroj: wsj.com