Polská komise po opětovném vyšetřování havárie letadla Tu-154 polského prezidenta Lecha Kaczyńského tvrdí, že TNT, jehož exploze údajně způsobila havárii, byl během opravy v Rusku umístěn do letadla. (Foto: Wikimedia)

Letadlo Tu-154 polského prezidenta Kaczyńského havarovalo 10. dubna 2010 během přistání na letišti Smolensk-Severnyj. Na palubě bylo 96 lidí: 88 cestujících a osm členů posádky, kteří letěli na smuteční akci v Katyni.

Všichni zahynuli. V roce 2011 zveřejnil Mezistátní letecký výbor závěrečnou zprávu o výsledcích technického vyšetřování, podle níž bezprostřední příčinou havárie bylo rozhodnutí posádky neletět na náhradní letiště a systémovými důvody byly nedostatky v zajištění letu a výcviku posádky.

První polská komise vedená bývalým ministrem vnitra Jerzym Millerem dospěla k podobným závěrům a uvedla jako příčinu katastrofy klesání pod povolené minimum prezidentského letounu, který přistával navzdory husté mlze. Nynější polské orgány nesouhlasily se zprávou Mezistátního leteckého výboru a se závěry Millerovy komise a rozhodly se vytvořit druhou komisi.

Nová komise vedená bývalým polským ministrem obrany Antonim Macierewiczem v pátek zveřejnila prozatímní zprávu o práci provedené za několik let.

Zpráva opakuje, že příčinou havárie letadla byla exploze, protože „k takovému poškození (letounu – pozn. red.) nemohlo dojít“ pouze v důsledku srážky se zemí. „To je v rozporu se všemi velmi rozsáhlými důkazy a výsledky velkého počtu experimentů a analýz,“ uvádí zpráva.

Komise tvrdí, že přítomnost stop výbušnin na palubě – TNT, pentritu a RDX (hexogen) – byla potvrzena polskými a britskými laboratořemi, kde byl výzkum prováděn. Uvádí se, že ve vzorcích odebraných „z částí letadla, které ruští technici měnili během opravy letadel Tu-154 č. 101 (letadlo Kaczyńského) a Tu-154 č. 102 (další letadlo patřící Polsku) v roce 2009“, se údajně objevily stopy výbušnin. „V tomto případě laboratoř v Oregonu (USA) odhalila přítomnost TNT. Je třeba uvést, že se jednalo o část, kterou nikdo nerozšroubovával, kromě opravářů, a stopy TNT byly nalezeny uvnitř,“ tvrdí komise.

To, že příčinou havárie letadla byla exploze, tvrdí ve Varšavě od roku 2016. Při hledání stop výbušnin byla exhumována těla mrtvých, včetně Kaczyńského. Řada polských odborníků uvedla, že provedené pitvy nepotvrdily verzi výbuchu na palubě letadla.

Ruské ministerstvo zahraničních věcí uvedlo, že obvinění z exploze jsou iracionální, verzi výbušného zařízení omítl i vyšetřovací výbor. Oficiální mluvčí Vyšetřovacího výboru RF Světlana Petrenková řekla, že taková prohlášení jsou dalším nešikovným pokusem zpochybnit očividné skutečnosti.

Podle jejích slov nebyly podle znaleckých závěrů zjištěny žádné stopy výbušnin na fragmentech letadla Tu-154M ani na ostatcích mrtvých lidí, a rovněž nebyla nalezeny stopy látek, které nejsou typické pro materiály konstrukčních prvků letadla a produkty jeho provozu. Petrenková zdůraznila, že ruští vyšetřovatelé nepochybují o okolnostech havárie letadla. Vzhledem k obtížným povětrnostním podmínkám se měl kapitán letadla rozhodnout letět na alternativní letiště, ale k tomu nedošlo. Následné chybné akce posádky, která pokračovala v přistávání v podmínkách nedostatečné viditelnosti a nereagovala ani na systém včasného varování při přiblížení se k zemi, vedly k tragédii.