Pořídili jste si první vůz a těšíte se, až někam vyjedete? Pozor, jakmile se auto dostane na silnici, je vaší povinností mít ho pojištěné povinným ručením. Někteří řidiči řeší jen jeho cenu a berou jej jako nutné zlo. Před čím vás ale povinné ručení doopravdy chrání a jak funguje? Přečtěte si v článku základní informace a udělejte si jasno. (Foto: ilustrační, archiv)

Pořídili jste si první vůz a těšíte se, až někam vyjedete? Pozor, jakmile se auto dostane na silnici, je vaší povinností mít ho pojištěné povinným ručením. Někteří řidiči řeší jen jeho cenu a berou jej jako nutné zlo. Před čím vás ale povinné ručení doopravdy chrání a jak funguje? Přečtěte si v článku základní informace a udělejte si jasno. 

Nutnost ze zákona

Povinné ručení, správně pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, musí mít uzavřený každý majitel vozu, který s ním vyjede na veřejnou komunikaci nebo na ní stojí. Jestliže vlastníte automobil zapsaný v Centrálním registru vozidel, musíte si automaticky povinné ručení sjednat, jinak se vystavujete riziku pokuty až 40 000 Kč. 

Při dopravní nehodě pak pojišťovna za pojistníka (majitele povinného ručení) zaplatí způsobenou újmu na zdraví nebo majetku jiných osob. Poničili jste si i svůj vůz? Na pomačkané plechy vlastního vozidla se povinné ručení nevztahuje, k uhrazení těchto nákladů slouží havarijní pojištění. 

Zelenou kartu vždy s sebou

Při uzavření smlouvy povinného ručení získáte zelenou kartu, doklad, že je vaše vozidlo pojištěné. Zelená karta platí v celé České republice i ve velké většině evropských zemí. Mějte ji vždy u sebe, pokud potkáte policejní hlídku a kartu na požádání neukážete, může vám být vyměřena pokuta až 3 000 Kč.

Limity pojistného plnění 

Existuje více možností, jak se v rámci povinného ručení pojistit – typy pojištění jsou většinou odstupňované maximální výší plnění při způsobené újmě, nejnižší hranice je ze zákona 35 milionů Kč za majetek a stejná částka za zdraví. Pokud se však stanete účastníkem hromadné nehody, nemusí tento limit stačit. Proto většina pojišťoven nabízí možnost pojistit se i na vyšší částky.

Zeptejte se na připojištění

Součástí pojistného balíčku s povinným ručením může být úrazové pojištění řidiče, pojištění vlastního majetku nebo zapůjčení náhradního vozidla po nehodě. Hodí se i připojištění střetu se zvěří, rozbití skel či rozsáhlejší asistenční služby. Nejlevnější pojistka vám sice při sjednání pár korun ušetří, často se ale nevyplatí – mívá nízké pojistné limity, omezené asistenční služby a může se měnit i rychlost a kvalita likvidace pojišťovnou.

Máte nárok na bonus?

Pokud jste za celý rok sjednaného povinného ručení jezdili bez nehod, pak budete mít v dalším roce na složence slevu – bonus za bezeškodní průběh pojištění (bonusy se navíc každý rok sčítají). V opačném případě sáhnete do kapsy hlouběji a pojišťovně za povinné ručení zaplatíte více.

Čím starší, tím dražší

Cenu pojistky ovlivňuje i stáří, technické parametry a cena vašeho vozu. Čím je auto starší, tím je opotřebovanější (amortizace), a tím se také zvyšuje cena povinného ručení. Při škodní události bude právě amortizace automobilového dílu porovnána s částkou za nový kus a pojišťovna vyplatí rozdíl mezi cenami. Čím více kilometrů se svým autem najedete a čím déle je na světě, tím vyšší je amortizace a zároveň nižší vyplacená částka při dopravní nehodě.

Opatrnost se vyplácí

Dávno neplatí, že u povinného ručení záleží jen na ceně. Vybrat si správný limit plnění, připojištění na míru a každoroční bonusy je výhodné. Ještě více se ale vyplatí opatrnost – jezděte obezřetně a bez nehod.

Komerční sdělení.