Ruští astronomové objevili jeden z nejjasnějších zdrojů rentgenového záření, který se nachází v galaxii UGC 6456, která je vzdálená od Země 14,8 milionů světelných let. Informuje o tom tisková zpráva na portále Phys.org. (Foto: Phys.org)

Vědci analyzovali archivní snímky UGC 6456 ULX z rentgenové observatoře Chandra a Hubbleova kosmického dalekohledu. Zdroj změnil svítivost o více než dva řády na 39. stupeň erg za sekundu v rozsahu 0,3 až 8 kiloelektronvoltů. Absolutní hvězdná velikost objektu přesahuje -7,6, což z něj činí v současné době jeden z nejjasnějších ULX v optickém rozsahu.

Povaha vysoké variability v optickém a rentgenovém rozsahu zůstává zatím nejasná. Kolísání jasu mají však amplitudu podobnou amplitudě pozorované v NGC 7793 P13, což je další zdroj rentgenového záření, který zahrnuje i neutronovou hvězdu.

Vědci objevili také korelaci mezi svítivostí v optickém a rentgenovém rozsahu. Možným vysvětlením může být, že rentgenové paprsky vytvářejí viditelné světlo na vnějších okrajích akrečního disku, ze kterého vychází silný hvězdný vítr, tedy tok hmoty vyfukovaný do mezihvězdného prostoru.

ULX jsou bodové zdroje rentgenového záření, které jsou jasnější než milion Sluncí na všech vlnových délkách. Jsou méně jasné než aktivní galaktická jádra, ale stabilnější než jakýkoliv známý hvězdný proces.

Ve vesmíru objevili astronomové ultra rychlou hvězdu, která letí rychlostí až 6 milionů kilometrů za hodinu. Tato hvězda byla před pěti miliony lety vyhozena superhmotnou černou dírou ve středu Mléčné dráhy. Hvězdu S5-HVS1 objevil Sergej Koposov z Univerzity Carnegieho–Mellonových.

Momentálně se hvězda nachází v souhvězdí Jeřába pouhých 29 000 světelných let od Země a pohybuje se desetkrát rychleji než většina hvězd Mléčné dráhy.

Její rychlost je téměř dvojnásobná v porovnání s jinými známými super rychlými hvězdami. Vesmírné objekty této třídy byly objeveny teprve před dvěma desetiletími.

Podle Bouberta Douglase z Oxfordské univerzity a jednoho z autorů studie je rychlost objevené hvězdy tak vysoká, že nevyhnutelně opustí galaxii a nikdy se nevrátí.

Astronomové určili, že S5-HVS1 zahájila svoji cestu před pěti miliony lety v centrální oblasti Mléčné dráhy, kde se nachází obrovská černá díra, která je známá pod pojmenováním Střelec A*.

Zdroj: snews.comphys.org