Ruští vědci vrátili pomocí kvantového počítače čas
15. března 2019 Redakce AC24 Ze světa 8623 3
Ruští vědci by mohli učinit přelomový objev. Vypadá to, že se jim na kvantovém počítači podařilo zvrátit běh času. Informoval o tom portál Futurism s odkazem na časopis Nature Scientific Reports. (Foto: Wikimedia)

Vědcům z Moskevského fyzikálně-technického institutu se podařilo navrátit stav kvantového počítače IBM do okamžiku, ve kterém byl pouze chvíli před tím. Byť se jedná pouze o nepatrný návrat v čase, objev bude mít nevídané důsledky pro kvantovou fyziku a chápání času.

„Uměle jsme vytvořili stav, jenž se rozvíjí směrem, který je opačný termodynamickému toku času,“ uvedl vedoucí výzkumu Gorděj Lesovik.

Vědci pokusy prováděli spolu s dalšími kolegy v Národní laboratoři Argonne v americkém státě Illinois. Fyzici provedli několik tisíc pokusů, během kterých chtěli zvrátit plynutí času na jednom elektronu a v 85 % případů se jim podařilo obnovit dřívější stav kvantového počítače, který měl dva qubity.

V případě složitějších systémů se třemi qubity byly pokusy úspěšné pouze ve 49 % případů. Podle vědců však bude úspěšnost s rozvojem technologií růst.

Nicméně, úspěšně provedenému pokusu cestování v čase je objev ještě velmi vzdálen. Výsledky experimentu však vědcům umožní ověřovat, že jejich software funguje správně, a to tak, že ho „vrátí v čase“ a zkontrolují jeho fungování.

Zdroj: futurism.com

sdílet na Facebooku sdílet na Twitteru sdílet na Google Plus sdílet na VKontakte

Facebook komentáře
Komentáře registrovaných uživatelů

Napište vlastní názor

EP
Eduard Piovarči
15. března 2019

Cestovanie v čase má ešte čas.

Súvisí to s druhým termodynamickým zákonom, ktorý zjednodušene (okrem iného) hovorí o jednosmernej postupnosti od poriadku (stability) k chaosu (nestabilite). Autori to ilustrujú na príklade biliardových gúľ. Ak bielou guľou na začiatku rozrazíte ostatné, v uzavretom prostredí sa zo stabilného zhluku stane chaotický rozptyl. Opačne sa to stať nemôže.

Súčasný objav však ilustrujú práve na tom, že by celý proces vyzeral opačne. Niekto by tak dokonale trafil jedným zásahom gule späť do pôvodného zoskupenia-trojuholníka.

Vedci zistili, že keď pracovali s 2 qubitmi, „otočenie“ času sa im darilo s 85-percentnou úspešnosťou, keď boli tri, vyskytovalo sa viac chýb a úspešnosť klesla na 50 %. To všetko sa má zlepšiť, keď vedecký tím zmení niektoré z parametrov zariadení, ktoré na výskum použili.

„Náš algoritmus treba aktualizovať, použiť na testovanie programov napísaných pre kvantové počítače a odstrániť hluk a chyby,“ dodal Lesovik.

Tak že ak to správne chápem dokázali by vrátiť čas späť v hmotných a biologických formách? To by mohlo znamenať veľa v obore liečenia a opravovania buniek?

10
PJ
Premek J
15. března 2019
Ten pán prokazuje, že není. Protože: Cogito, ergo sunt! Tlampače euroatlantické propagandy jsou pouhé zombie
00
PJ
Premek J
15. března 2019
Pardon, to patřilo k Fischerovu robotickému sdělenení.
00
EP
Eduard Piovarči
15. března 2019

Cestovanie v čase má ešte čas.

+ 1