Ruští vědci by mohli učinit přelomový objev. Vypadá to, že se jim na kvantovém počítači podařilo zvrátit běh času. Informoval o tom portál Futurism s odkazem na časopis Nature Scientific Reports. (Foto: Wikimedia)

Vědcům z Moskevského fyzikálně-technického institutu se podařilo navrátit stav kvantového počítače IBM do okamžiku, ve kterém byl pouze chvíli před tím. Byť se jedná pouze o nepatrný návrat v čase, objev bude mít nevídané důsledky pro kvantovou fyziku a chápání času.

„Uměle jsme vytvořili stav, jenž se rozvíjí směrem, který je opačný termodynamickému toku času,“  uvedl vedoucí výzkumu Gorděj Lesovik.

Vědci pokusy prováděli spolu s dalšími kolegy v Národní laboratoři Argonne v americkém státě Illinois. Fyzici provedli několik tisíc pokusů, během kterých chtěli zvrátit plynutí času na jednom elektronu a v 85 % případů se jim podařilo obnovit dřívější stav kvantového počítače, který měl dva qubity.

V případě složitějších systémů se třemi qubity byly pokusy úspěšné pouze ve 49 % případů. Podle vědců však bude úspěšnost s rozvojem technologií růst.

Nicméně, úspěšně provedenému pokusu cestování v čase je objev ještě velmi vzdálen. Výsledky experimentu však vědcům umožní ověřovat, že jejich software funguje správně, a to tak, že ho „vrátí v čase“ a zkontrolují jeho fungování.

Zdroj: futurism.com