Odhaduje se, že civilní letecký provoz v Evropě v letošním roce poklesne o 60% ve srovnání s rokem 2019 kvůli omezením spojeným s Covid-19, což ohrozí více než 7 milionů pracovních míst. Ale pro vyrovnání poklesu se zvyšuje vojenský letecký provoz. (Foto: Wikimedia)

V pátek 28. srpna letělo šest strategických bombardérů amerického letectva B-52 nad všemi 30 zeměmi NATO v Severní Americe (2 bombardéry) a Evropě (4 bombardéry) během jediného dne, byly doprovázeny  stíhacími bombardéry ze spojeneckých zemí. Tento velký manévr s názvem Allied Sky byl prohlášen generálním tajemníkem NATO Jensem Stoltenbergem jako důkaz „silného závazku Spojených států vůči spojencům a potvrzení, že jsme schopni odrazit agresi“.

B-52 z letecké základny Minot v Severní Dakotě odletěly na základnu  Fairford Air Force Base ve Velké Británii, nejsou to zastaralá letadla z doby studené války, která se používají pouze k přehlídkám. Neustále se modernizují, aby byla udržena jejich role strategických bombardérů dlouhého doletu.. Americké letectvo s výdaji 20 miliard dolarů brzy vybaví 76 letounů B-52 novými motory, které umožní bombardérům letět do vzdálenosti 8.000 km bez doplňování paliva během letu, každé z letadel může nést až 35 tun konvenčních bomb a raket nebo jaderné bomby.

Americké letectvo loni v dubnu pověřilo americkou společnost Raytheon Co konstrukcí nové řízené střely dlouhého doletu vyzbrojené jadernou hlavicí pro bombardéry B-52. S těmito a dalšími bombardéry, všemi strategickými bombardéry s jaderným útokem, včetně B-52 Spirit, provedlo americké letectvo po Evropě od roku 2018 více než 200 bojových letů, zejména nad Baltským a mořem, na okraji ruského vzdušného prostoru. Na těchto cvičeních se účastní evropské země NATO, zejména Itálie.

28. srpna, když nad Itálií přeletěla B-52, měla vedle sebe italské stíhačky, které simulovaly společnou útočnou misi. Bezprostředně poté odletěly stíhací bombardéry Eurofighter Typhoon italského letectva v doprovodu asi 100 vojáků specialistů do Litvy, aby se ujaly své nové role na základně Šiauliai v severní Litvě. Od 1. září tam zůstanou po dobu 8 měsíců, do dubna 2021, aby „bránily“ pobaltský vzdušný prostor.

Toto je čtvrtá mise „letecké policie“ NATO, kterou italské letectvo provádí v oblasti Baltského moře. Italská stíhačky jsou připraveny 24 hodin denně vzlétnout při sebemenším poplachu, aby zachytily „neznámá“ letadla, která jsou stále ruskými letouny létajícími mezi letišti v Ruské federaci a ruskou enklávou Kaliningrad po celé zemi. Litevskou základnu Šiauliai, modernizovaly Spojené státy investováním 24 milionů euro. Důvod je jasný. Letecká základna se nachází pouhých 220 km od Kaliningradu a 600 km od Petrohradu. Stíhačka jako Eurofighter Typhoon překoná tuto vzdálenost během několika minut.

Jak vysvětlit rozmístění letadel přepravujících jaderné zbraně na ruské hranici? Rozhodně to není na obranu pobaltských zemí před ruským útokem, který by, pokud by k němu došlo, znamenal začátek termonukleární světové války. Totéž by se stalo, kdyby letadla NATO zaútočila z Pobaltí na sousední ruská města. Skutečným důvodem nasazení je zvýšení napětí, vytvoření obrazu nebezpečného nepřítele, zaměření na Rusko a upozornění, že se připravuje  útok na Evropu. Jedná se o strategii napětí realizovanou Washingtonem za spoluúčasti evropských vlád a parlamentů a samotné Evropské unie.

Tato strategie také znamená rostoucí nárůst vojenských výdajů na úkor sociálních výdajů. Například náklady na jednu hodinu letu stíhacího letounu Eurofighter byly vypočítány letectvem a činí 66.000 euro (včetně odpisu letadla). Tato částka peněz, počítaná z veřejných peněz, představuje více než dva průměrné hrubé roční platy. Pokaždé, když Eurofighter vzlétne, aby „bránil“ pobaltský vzdušný prostor, „spálí“ dvě pracovní místa v Itálii během jedné hodiny.

Zdroj: pz.czagoravox.fr