Poslankyně SPD Karla Maříková upozorňuje na to, že elektromobily se tváří jako šetrné k životnímu prostředí, ale do budoucna bude nutné řešit problém s recyklací. (Foto: Pxfuel)

„Kdo si bude vlastně moci dovolit pořídit elektromobil?“ zajímá se v souvislosti s daným tématem politička.

Maříková varuje, že přechod na elektromobily způsobí, že automobily značně podraží. Domnívá se, že pro lidi s nízkými příjmy se mohou tak stát v budoucnu nedostupné.

„Budou se tedy chudší lidé muset na kratší vzdálenosti přepravovat na kole, koloběžce, elektrokole nebo chodit pěšky a na delší vzdálenosti budou muset jezdit autobusem na plyn, elektriku, vlakem, protože si elektromobil nebudou moci dovolit a vlastnit auto bude luxus?“ ptá se.

Poslankyně připomněla, že britský premiér Boris Johnson má v plánu příští týden oznámit zákaz prodeje nových aut na benzin a naftu od roku 2030, tedy o pět let dříve, než bylo prý původně v plánu.

„Můžeme se děsit, že s tímto šíleným nápadem přijde také Evropská unie a začne tlačit k tomuto závazku členské státy? A co to pro nás bude znamenat? Kdo si bude elektromobil moct dovolit? A jaká zátěž pro životní prostředí nás se zeleným šílenstvím čeká,“ klade řadu otázek Maříková.

Politička poukázala na detaily spojené s bateriemi pro elektromobily, které obsahují kobalt a lithium.

„Kde se ovšem kobalt bere? Šedesát procent světových zásob kobaltu se nachází v Kongu. Až dvacet procent těžby se vykonává primitivním způsobem pouze ručně. V doslova hororových podmínkách, v úzkých tunelech, pracují děti, které riskují zavalení i závažná plicní onemocnění,“ podotkla.

Doplnila, že se kobalt  pak dostává do výrobků globálních firem po celém světě.

„Působení v rozvojových zemích je pro západní technologické giganty nezbytnou součástí podnikání. S jejich tamním působením se ale pojí i řada problémů a jedním z nich je právě dětská práce,“ uvedla politička.

Maříková zdůraznila, že se baterie ale nerecyklují, z čehož plyne, že kvůli podpoře elektromobility  za pár let nastanou velké ekologické problémy a dopady na životní prostředí.

„Pod rouškou ekoterorismu se likviduje nejen životní prostředí, ale i zdraví všech, kdo potřebné suroviny těží. Vše zpravidla dopadá na nejchudší země, kde lidé nemají ani potřebné ochranné pomůcky,“ padlo další varování od autorky příspěvku.

Tak vypadají základní myšlenky, které vyjádřila Karla Maříková v komentáři publikovaném na serveru Parlamentní listy.

K problematice se vyslovili uživatelé Facebooku.

„Elektromobily ničí přírodu, do dnes se neví, jak recyklovat staré baterie. Ničí trh, krachují firmy kvůli přehnané vlně ekologie,“ zareagoval Jaroslav Pikl.