Pozor, na obloze jsou „Medvědi“ aneb Jak bombardér Tu-95 lovil americké letadlové lodě
12. listopadu 2019 Redakce AC24 Ze světa neprehlednete videa 9804 0
Před 67 lety poprvé vzlétl na nebe symbol jaderné parity z let studené války – strategický bombardér Tu-95. Na základě medvěda, jak je letadlo nazýváno podle klasifikace NATO, bylo vytvořeno více než 50 modifikací včetně nosiče vodíkové Car-bomby píše portál rg.ru. (Foto: Sputnik)
 

 
Loading...

Tu-95 zůstává v 21. století hrozným nepřítelem navzdory svému úctyhodnému věku a archaickému vzhledu. Senzory amerického satelitního systému SBIRS, který monitoruje jaderné bombardéry, nevidí výfuk jeho turbovrtulových motorů. Obrovský rozsah letu umožňuje ruským letadlům se nenápadně objevovat na nejneočekávanějších místech zeměkoule.

Tu-95 se proslavilo jako lovec amerických letadlových lodí. Jejich souřadnice byly předávány ze břehu, asi 200 km před nimi letadla snížila výšku na 100 metrů, přiblížila se k Američanům nepozorovaně a se hřmotem proletěla nad leteckou palubou.   

Jak píše portál rg.ru, tento trik byl zopakován v roce 2008 v Japonském moři – „Medvěd“, který přiletěl z Chabarovska, se dvakrát proletěl ve výšce 600 metrů nad leteckou lodí Nimitz a simuloval bombardování. Vyslané do vzduchu americké stíhačky mu v tom nemohly zabránit.  

V 60. letech se britská stíhačka Lightning pokusila zachytit Tu-95 nad Severním mořem. Brit však manévroval tak nešťastně, že havaroval, aniž by nějak poškodil předpokládanou oběť. Začátkem 70. let byly nad Atlantikem vyslány do vzduchu tři americké vojenské stíhačky F-4 Phantom II s cílem zadržení námořního průzkumného letounu Tu-95MR. Při pokusu proletět nad sovětským letadlem narazila jedna stíhačka F-4 do jeho křídla a spadla do moře. Ruský letoun splnil bojový úkol a vrátil na své letiště.

Speciální modifikace bombardéru byla vytvořena proto, aby Sovětský svaz mohl vyzkoušet v roce 1961 nejsilnější termojadernou bombu na světě. Car-bomba se nevešla do zbrojního prostoru, proto byla odstraněna dvířka bombového prostoru, vyměněny všechny elektrické konektory a trup byl natřen bílou reflexní barvou. Následkem elektromagnetického impulzu se zastavily tři ze čtyř motorů bombardéru. Velitel posádky postavil letadlo na špičku a spouštěl motory během letu: druhý na 7000 metrech, třetí na 5000. Čtvrtý nenastartoval – po přistání se ukázalo, že značně ohořel.

 

 
 
Loading...
loading...
 
sdílet na Facebooku sdílet na Twitteru sdílet na Google Plus sdílet na VKontakte

Hello World

Facebook komentáře
Disqus komentáře
Komentáře registrovaných uživatelů

Napište vlastní názor