Nejhorší je, že Staněk neudělal nic zlého. Pokud jde o odvolání dvou kulturně placených ředitelů, kteří jsou podezřelí, že nejednali košér, nebylo by na místě Staňka spíše respektovat, a počkat co policie vyšetří?

Odvolání Staňka je pro pověst ČSSD horší než kdyby Hamáček znásilnil na veřejnosti migranta z Ukrajiny.

Kdo promluvil rozumně o této lapálii je občan Milan Knížák zaměstnaný během života jako výtvarník, hudebník a ředitel Národní galerie Praha, upozorňuje publicista František Roček.

Knížák o kauze v rozhovoru promluvil na ČT 24 dne 27. 6. 2019 v „Devadesátkách“ ve 20. hodin.

Připomeňme si: Ministr kultury Antonín Staněk rezignoval 20. května poté, co čelil kritice části odborné veřejnosti i politiků za odvolání ředitelů Národní galerie Praha Jiřího Fajta a Muzea umění v Olomouci Michala Soukupa. V rezignačním dopise napsal, že tak činí na žádost šéfa ČSSD Jana Hamáčka. Prezident o 8 dnů později demisi odmítl. Zdůvodnil to tím, že ministr podle něj odhalil ve svém resortu závažná ekonomická pochybení a neměl by tak být za toto odhalení trestán. Knížák přivítal konec Fajta v čele Národní galerie. 

Zde jsou některé perly z Knížákova rozhovoru:

Jiří Václavek, moderátor: Vy tvrdíte, že pan Fajt je neschopný a nemorální, což jsou opravdu vážná obvinění.

Milan Knížák: Schopný všeho.

x

Jiří Václavek, moderátor: V čem je nemorální a v čem je neschopný?

Milan Knížák: Tak zaprvé požádal o sponzorování svého platu, místo, aby použil peníze na financování galerie, nákupu a podobně, bral si nehorázné honoráře za práce, které nevykonal, což … Potom připravovaný podvod s nákupem takzvaného obrazu nebo obrazu takzvaného vyšebrodského, mistra vyšebrodského oltáře, to si myslím, že je velký problém, který se nedá přejít. Těch věcí je strašně mnoho. To, že zlikvidoval galerii, vyhnal všechny odborné pracovníky nebo většinu, své náměstky ekonomické, ty střídal jako boty, poněvadž mu nechtěli vyhovovat, a tak dále, a tak dále.

Jiří Václavek, moderátor:  Nechme to jako konkrétní výhrady, jak ale potom rozumět té obrovské vlně podpory, které se pan Fajt těší, a opravdu od renomovaných jmen nejen z České republiky, ale i ze zahraničí. Ředitel Center Pompidou, šéf Metropolitního muzea v New Yorku, Tristan Hunt z Victory and Albert Museum v Londýně, ředitelka Státních uměleckých sbírek Drážďany, Eva Jiřičná, Josef Koudelka, Josef Pleskot, Jan Hřebejk, Olga Sommerová, Jaroslav Róna, Krištof Kintera, a tak dále, a tak dále, kteří mimo jiné …

Milan Knížák:  Jsou lidé, kteří podepisují všechno…  Tito lidé nevědí, co říkají. Tak zaprvé, co se týká těch lidí z venku. Já je všechny znám, byl jsem 12 let členem takzvané /nesrozumitelné/, tito lidé tam všichni byli nebo jejich předchůdci. A samozřejmě on požádal, o čem vím já, okamžitě o pomoc a vysvětlil jim, že je to politická záležitost a oni samozřejmě z kolegiality proti tomu protestovali. To není žádná politická záležitost. Nic politického se tam nedělo, to je zkrátka normální tunelování Národní galerie.

x

Jiří Václavek: Jste schopný v tom pohledu na Jiřího Fajta se oprostit od osobních animozit? Jste schopný jeho působení nazírat s nějakým odstupem, objektivně nebo připustíte, že ta animozita tam jednoduše je a že to je vlastně to prizma, kterým se na to díváte?

Milan Knížák: Já jsem pana Fajta vůbec neznal, tak jsem se s ním seznámil těsně před mým příchodem do Národní galerie. Já ho znám pouze pracovně. Vůbec o něm nevím, o jeho životě nic, čili to jsem …, a dovedl jsem se vždycky oprostit, když jsem přišel na akademii jako rektor, tak jsem tam přijmul profesory, kteří třeba nebyli moji přátelé, který mně nebyli nakloněni, kteří byli proti mně, jenom proto, že jsem uznal jejich profesní kvality, a tak jsem se snažil jednat i v Národní galerii. Ale co se týká profese vedoucího pracovníka, podle mého názoru, podle mého hlubokého přesvědčení je Jiří Fajt neschopen takové role. On jí okamžitě zneužije.

K tomu lze připomenout, že v ten večer v ČT 24 v rozhovoru kulturní publicista Josef Chuchma dodal, že s odstupem času se kulturní scéna v otázce odvolání Jiřího Fajta názorově diferencuje. „Když se bavíte s lidmi z výtvarné scény, tak to není (…) zdaleka tak jednoznačné,“ prohlásil.

Zdroj: pz.cz