Námořní obchodní přístav v ruském Vladivostoku bude znárodněn a vyveden ze společnosti Fesco (původní majitel – Zijavudin Magomedov ovládal Fesco prostřednictvím obchodní skupiny «Summa»). Další z šachových a nečekaných kroků Putina? (Foto: Wikimedia)
Od ledna 2021 se správy přístavu ve Vladivostoku ujme státní společnost «Rosatom». Ovšem v neděli 15. 11. 2020 byl zveřejněn další „drobný“ detail a to, že «Rosatom» se nejen ujme správy přístavu, ale stane se i vlastníkem společnosti Fesco. Že je to spletité? Tak se na to podívejme po pořádku.
Nejprve prozkoumejme akcionářskou strukturu skupiny Fesco:
32,90% – skupina «Summa»
23,8% – offshorová společnost TPG Group
Pro upřesnění, jediným zřizovatelem skupiny «Summa» je právě Magomedova kyperská offshorová společnost – «Baronetta Investment Limited».
Tedy, pro upřesnění. Zmíněná struktura byla pravda aktuální ještě v měsíci září. V říjnu ale skupina «nějakých» investorů vykoupila offshorovou společnost TPG Group od jejího majitele Marka Grabera a konsolidovala tak balík akcií Fesco ve výši 33,9%. Poté tato neznámá skupina investorů jmenovala prezidentem společnosti Fesco – Rusa Andreje Korosteleva, který, aby řeč nestála, pozval státní společnost Rosatom aby se ujala správy Vladivostockého přístavu, který do toho balíku spadá.
Kroky, co následovaly, to už nebyl valčíček, ale pořádný kvapík s šokovou terapií
V té době se totiž hovořilo pouze o tom, že Rosatom bude sice spravovat přístav po nějakou dobu, ale nebude vstupovat do akciového kapitálu přístavu. To už je ale také minulostí. Nyní byly zveřejněny další „drobné detaily“. Na schůzce s pracovníky přístavu prohlásil guvernér Primorského kraje Oleg Kožemjako, že se Rosatom skutečně nejprve ujme správy Fesco, ale v další etapě se stane plnoprávným vlastníkem společnosti.
Vidíme tedy, že stát znárodňuje kriticky důležitou infrastrukturu, která byla původně kontrolovaná offshorovými společnostmi. Za připomínku stojí i drobná skutečnost, že Fesco je co do velikosti druhou největší společností, přepravující chytré kontejnery a kontroluje 12% přepravního trhu.
Ve světle skutečnosti, že se ruský stát chystá aktivně rozvíjet tranzit nákladů mezi Čínou a Evropou, vypadá znárodnění Fesco více než logicky. Sám Magomedov, původní vlastník, je navíc v současné době ve vazbě, kde čelí velmi těžkým obviněním. A situace v odvětví potřebuje okamžitá řešení.
A aby těch šoků nebylo málo, je ve hře je i Severní mořská cesta
Ještě pár slov o státní společnosti «Rosatom». Tato společnost je klíčovým a skutečným správcem Severní mořské cesty (SMC). A právě přes SMC Rusko chystá námořní přepravu kontejnerů, která se může stát velmi tvrdou, ne li zničující konkurencí pro Suezský průplav. Cíl je to bezesporu ambiciózní, přesto ale, zcela realistický.
Speciálně pro přepravu nákladů vytvořil navíc Rusatom také dceřinu společnost «Rusatom cargo». Zabývat se však výlučně přepravou přes Severní mořskou cestu nemůže. Toto odvětví je příliš složité a vyžaduje zcela konkrétní a široké kompetence. No a pro tento účel získal «Rosatom» koncem minulého roku 30% podíl ve společnosti největšího dopravce «Transkontejner» a nyní, jak vidíme, k tomu znárodňuje Fesco. No a tímto je odvětví kontejnerové přepravy zcela převedeno pod přímou kontrolu státu. Na trhu tak budou dominovat dvě společnosti: «Transkontejner» afilovaná se státem, a také nová společnost vytvořená na bázi «RŽD Logistika» (železniční logistická společnost – rovněž státní).
Z liberálního monetarismu ke státnímu kapitalismu
Tyto události jsou jen dalším potvrzením toho, že v roce 2020 se ekonomická politika Ruska změnila ze samé podstaty. Místo liberálního monetarismu, vládnoucího všechna předchozí léta, vidíme, jak Rusko nabírá směr na budování státního kapitalismu.
Zdroj: isstras.eu