Byl vytvořen úplný scénář havárie Suchoj Superjet 100 letecké společnosti Aeroflot v Šeremetěvu, uvádí portál Kommersant, který cituje zdroj blízký k vyšetřování. (Foto: Youtube)

Podle něj blesk dopadl na špičku letadla přibližně 15 minut po odletu. Poté byl zdroj napájení převeden na dobíjecí baterie (Emergency Electrical Configuration, EEC) a ovládání letadla bylo uvedeno do režimu přímého řízení (Direct Mode).

Na palubě Superjetu tak vznikla nouzová situace a postup pro piloty v tomto režimu byl pečlivě popsán v návodu k obsluze letadla. Kromě toho EES nevyžaduje upozornění nouzové situace.

Proto na SSJ100 nečekali na dráze hasiči, protože ti vyráží na dráhu pouze při tísňovém volání, uvádí portál.

Přímý režim, jak poznamenal  Kommersant, a je obecně považován za docela standardní. V takové situaci piloti mohou přistát dokonce i s přetížením na palubě.

Podle parametrického zapisovacího přístroje se pilotům podařilo správně přistát až na druhý pokus, ale vypočítaný přistávací bod na začátku dráhy přeletěli, uvádí portál.

V důsledku toho posádka začala „tlačit“ letadlo na dráhu, i když se letadlo ještě nedotklo dráhy koly. A těsně před přistáním piloti prudce zvýšili tah a zároveň snížili nosnost letadla.

To byl ten nebezpečný a neodůvodněný manévr, podle expertů Kommersantu, který způsobil katastrofu SSJ100.

Přední podvozek po nárazu vyhodil letadlo nahoru, což způsobilo řadu silných odrazů - tzv. „kozla“. Po druhém úderu, který podle odborníků způsobil přetížení asi 5 G (limit pro tato letadla byl 3,75 G), zadní podvozek prolomil palivové nádrže, což způsobilo únik paliva a následně požár. Na internetu se dokonce objevilo nové video této situace.