Zrušení letů Boeingů 737 MAX již přišlo leteckého výrobce na miliardu dolarů a společnost neví, kolik to bude do konce roku. Experti odhadují škody minimálně na 5 miliard. (Foto: Boeing)

Neřízený střemhlavý let

Zisk společnosti Boeing byl podle výsledků prvního čtvrtletí o 21 % nižší než za tři první měsíce loňského roku. Společnost to sdělila minulou středu na prezentaci pro investory.

V březnu dodal Boeing zákazníkům pouhých 11 letadel modelů 737 Max, i když v lednu to bylo 24, a v únoru 27. Víc než to, letecký výrobce nedostal poprvé v dějinách žádnou novou objednávku na tento letoun, který byl donedávna nejpopulárnější. 

Boeing proto nakonec anuloval předcházející finanční prognózu, novou ale nezveřejnil. Formulace byla následující: „Kvůli neurčitým termínům a podmínkám obnovení letů a prodeje 737 MAX jsme nuceni zrevidovat prognózu na rok. Nové odhady budou zveřejněny později.“

Kvůli tomu, že letecké společnosti nechtějí používat nejpopulárnější letoun, snížil Boeing jeho výrobu o 20 %, z 52 na 42 kusů měsíčně. Byly také sníženy slevy na náhradní díly a součástky, což pouze za minulý měsíc zvýšilo výdaje o jednu miliardu dolarů.

Tato částka ale může stoupnout několikrát, protože společnost musí platit odškodné leteckým dopravcům za ztrátový čas, a také příbuzným obětí katastrofy Boeingu 737 MAX v Indonésii loni v listopadu a 10. března v Etiopii. Experti nepochybují, že v létě bude Boeing zavalen žalobami, po zveřejnění oficiálních výsledků vyšetřování těchto tragédií v červnu.

Letecká společnost už neoficiálně přiznala, že 346 lidí, cestujících a členů posádky dvou letadel 737 MAX, zahynulo kvůli palubnímu software MCAS, které mělo zadržet letadlo před příliš rychlým stoupáním, ale místo toho způsobilo střemhlavý let. Boeing ale nepospíchá s přiznáním viny a snaží se svalit ji na mrtvé piloty.

Šéf Boeingu nicméně sdělil, že společnost vyvinula obnovený software MCAS, který již absolvoval „stovky hodin zkoumání, laboratorních zkoušek a prověrek na trenažéru,“ a také byl otestován dvěma zkušebními lety. Nyní se má konat „certifikační let za účasti představitelů Federálního úřadu civilního letectva USA“.

Hodně letadel, málo peněz

Po získání bezpečnostního certifikátu FAA hodlá tento letecký výrobce obnovit software všech letounů, což otevře cestu k obnovení letů 737. Kdy se to ale stane, není jasné. Možné termíny zatím oznámili pouze američtí letečtí dopravci.

United Airlines (vlastní sto Boeingů 737) plánuje vrátit se k provozu tohoto letounu v polovině července. American Airlines (sto 737) a Southwest Airlines (dvě stě) v polovině srpna. Ztrátový čas bude tedy činit 4 - 5 měsíců. 

Podle odhadu expertů mají kompenzace za stání jednoho letounu činit minimálně 250 tisíc dolarů měsíčně. Takže pouze americkým partnerům bude třeba zaplatit asi 500 milionů odškodného. Celkem se má společnost, podle názoru analytiků, připravit na zaplacení nejméně pěti miliard. 

Existuje-li aspoň nějaká jistota ohledně termínů obnovení letů, pak termíny objednání leteckými společnostmi „nejlépe prodávaného stroje v dějinách Boeingu“ nedokáže předpovědět žádný analytik.

Jasné je jen jedno: nestane se to hned po obnovení letů. Tedy, v nejlepším případě ke konci roku. A tohle bude ještě jeden velký problém pro výrobce.

Jde o to, že Boeing slíbil, že výrobní pás nebude zastaven, aby zaměstnanci nemuseli jít na dovolenou. Takže z brány podniku vyjíždí každý týden deset 737 MAXů. Protože je ale nikdo nekupuje, rychle zaplňují volný prostor kolem podniku.

Novináři z Business Insider zanalyzovali satelitní snímky a zjistili, že na plochách pro hotové výrobky továren v Rentonu, Everettu (stát Washington) a Boeing Field, které patří výrobci na letišti King County v Seattlu, nemají už téměř žádné místo. 

Půjde-li to tak dál, ke konci června nebude prostě kde skladovat nové letouny, a společnost bude přece jen muset zastavit výrobu.

Maxim Rubčenko