Astronomové vůbec poprvé sledovali spojení mezi magnetary a rychlými rádiovými záblesky, jejichž původ nebyl spolehlivě stanoven. Uvádí se to v článku na webových stránkách Evropské kosmické agentury (ESA). (Foto: Pixabay)

Objev byl uskutečněn díky kosmické observatoři Integral, která byla předurčena pro studium objektů v oblasti tvrdého rentgenového a gama záření. Na konci dubna letošního roku pozorovaly skenery observatoře magnetar SGR 1935 + 2154 objevený před šesti lety. Po zafixování činnosti magnetaru vědci zjistili, že vyzařoval nejen obyčejné rentgenové paprsky, ale také rádiové vlny.

Zmiňme, že magnetary jsou speciální třída neutronových hvězd, se kterými jsou spojeny ty nejsilnější a nejjasnější exploze ve vesmíru. Taktéž mají nejsilnější magnetické pole.

Systém, který je nainstalován na observatoři Integral, okamžitě upozornil observatoře celého světa, což vědcům umožnilo detailně prostudovat jeho zdroj. Například kanadský radioteleskop CHIME zaznamenal rychlý rádiový záblesk vysoké energie, přičemž rádiové vlny přicházely ze směru SGR 1935 + 2154.

„Nikdy předtím jsme nepozorovali z magnetaru vysílání rádiových vln, které se podobají rychlému rádiovému záblesku,“ uvedl vedoucí autor studie Sandro Mereghetti z Národního ústavu astrofyziky v Miláně.

Podle jeho slov jde o první pozorované spojení mezi magnetary a rychlými rádiovými záblesky. „Je to opravdu důležitý objev, který nám pomůže soustředit se na povahu těchto záhadných jevů,“ poznamenal.

Zdroj:  esa.int