Webový portál AC24.cz ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.

AC24.cz

AC24.czZ domovaJsou sloupy elektrického vedení smrtelně nebezpečné lidem i zvířatům? Na beton

Sociální sítě

Reklama

loading...

Jsou sloupy elektrického vedení smrtelně nebezpečné lidem i zvířatům? Na beton

V Česku v roce 2017 – na rozdíl od celé západní Evropy - máme kovové (35kV) nebo betonové sloupy vysokého napětí (22kV). Je jich asi 700 tisíc. Z toho ČEZ jich má asi 450 tisíc.

Sloupárna Majdalena dodávala i na Slovensko, takže tam je to asi stejné. Dlouho jsem "betoňáky" považoval za nevodivé, ale oni nevodivé nejsou. Jsou nebezpečné lidem, skotu i ptákům.

Ve zkratce: Základním problémem je, že na rozdíl od západní Evropy, kde všechny stožáry jsou dřevěné a nevodivé, naše stožáry jsou kovové nebo betonové – a tedy vodivé. Tím se zemní potenciál dostane až do těsné blízkosti izolátorů a zabíjí po stovkách tisíc ptáky. Jsou tak vytvářeny navíc smrtelně nebezpečné situace pro všechno živé do vzdálenosti 18-100 m od stožáru za normálních provozních podmínek a do vzdálenosti 250-350 m při zásahu bleskem.

Máme tedy asi 700 tisíc neuzemněných elektrických křesel, které zabijí při běžné provozní poruše obuté stojící lidi do asi 18 m od středu stožáru a bosé lidi a děti do 50 m-80 m od středu stožáru. A dobytek asi do 100 m od středu stožáru.

Při zásahu bleskem (stovky ročně) pak zabijí dobytek až do vzdálenosti 350 m od stožáru. Lidi to zabije také a to vzdálenosti až do 250 m od stožáru. Záleží samozřejmě na půdních a klimatických podmínkách a na tom jestli jsou obuti a jak obuti.

Co se myslí běžnou provozní poruchou? Nejen dotyky stromů a samovolně prasklé izolátory, ale i těch ročně zhruba 117 tisíc ptáků, kteří na špatně odizolované sloupy dosednou a které to zabije.

S ohledem na prudký rozvoj chovu dobytka je to asi opravdu velký problém. Proč? Současná koncepce zemědělství EU počítá s daleko vyšším stavem hovězího dobytka a se změnou značné části orné půdy na trvalé travní porosty. Je to dotováno EU. Dobytek je zhruba 20 x choulostivější na úraz elektrickým proudem než lidé. Bude zabit do větší vzdálenosti od sloupu než člověk.

Dalším nezanedbatelným rizikem je možnost vzniku požáru v okamžiku, kdy fázový vodič padne na kovovou konzoli nesoucí izolátory. Zdokumentoval jsem minimálně tři požáry betonových sloupů, kdy v jednom případě bylo zapáleno i přilehlé pole. Nikdy jsem si nepřestavil, že betonový sloup může hořet jako sirka. To nikdo nezkoumal požární rizika? To nikdo nevede evidenci o požárech? Pokud ne, tak tam nemá co dělat. Jak to, že to neví generální ředitel ČEZu, jak to, že to neví ředitel úseku obnovy sítí a jemu podřízeni vedoucí jednotlivých rozvodných oblastí? Jak to, že nebyly tyto situace analyzovány a nebyla přijata nějaká opatření? Jak to, že nebyla varována veřejnost? Kolik stohů, chat a dřevěných objektů stojí v ČR do 20 m od betonového sloupu?

Nechápu, jak to mohl ČEZ po léta přehlížet a nic v tom neudělat. Nechápu, jak je možné, že v případě smrtelného pracovního úrazu v Trutnově a dalšího bezprostředního ohrožení bezpečnosti práce v zemědělství není vidět žádná reakce ze strany Státního úřadu inspekce práce, ani jemu nadřízené ministryně. Není vidět také žádná reakce ze strany Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a příslušného ministra, kam tato činnost gesčně spadá. Není vidět ani žádný zásah ze strany zřizovatele, tj. Ministerstva financí ČR a příslušného ministra. Není vidět žádná kontrolní činnost ze strany Správní rady ani Dozorčí rady ČEZ. Nezaznamenal jsem také žádnou reakci Ministerstva zemědělství ČR a příslušného ministra.

Neslyšel jsem nic také ze strany Energetického regulačního úřadu (ERÚ), který ze zákona dohlíží na činnost jednotlivých operátorů na energetickém trhu a bezpečnost provozu by měla být jednou z jeho priorit. To nemáme rádi těch několik set / tisíců chovatelů hovězího dobytka, ovcí a koz do té míry, že je necháme vybít úrazy elektrickým proudem podobně jako těch 5 milionů ptáků za posledních 50 let?

Požadoval jsem po ČEZu, aby vydal informace o uzemnění vedení velmi vysokého napětí. ČEZ se tomu vehementně bránil s tím, že nepodléhá zákonu o svobodném přístupu k informacím, protože není veřejná instituce. ČEZ se v jiné podobné věci dokonce dovolal až k Ústavnímu soudu a ten vydal v té věci ústavní nález, kde Ústavní soud potvrdil, že ČEZ není tzv. veřejnou institucí a nepodléhá tedy zákonu o přímém přístupu k informacím. Pokud tedy ČEZ, a.s. není veřejnou institucí, která nepodléhá kontrole veřejnosti prostřednictvím volného přístupu k informacím, pak je tedy na státu, aby takovou kontrolní činnost zajistil sám.

Myslím, že současná situace je obecným ohrožením. A dokud nebude situace napravena, neměl by se ČEZ pyšnit titulem "Bezpečný podnik". ČEZ totiž bezpečným podnikem v tomto okamžiku v žádném případě není.

Zdroj: ekolist.cz

Pro psaní komentářů se musíte přihlásit. Nemáte účet? Zaregistrujte se.

Komentáře   

+20 # Popo 2017-09-26 08:09
Citace:
Základním problémem je, že na rozdíl od západní Evropy, kde všechny stožáry jsou dřevěné a nevodivé, naše stožáry jsou kovové nebo betonové – a tedy vodivé.
A sakra, ďalší to tu z toho mokvavého palca na nohe vycucaný bu-bu-bu-bubák. ..
-1 # Pepa z Depa 2017-09-26 11:09
Cituji Popo:
A sakra, ďalší to tu z toho mokvavého palca na nohe vycucaný bu-bu-bu-bubák...


jj tak nejak .. pokud se objevi takovy blabol zde na acsrackach24 tak by mel rozumny clovek zpozornet je to jen takticky zastiraci manevr
daleko nebezpecnejsi nez drevene betonove ci kovove sloupy je lez a zvlaste ta z ac24 ..
+5 # Rudolf7005 2017-09-26 11:19
Ďaleko nebezpečnejší sú takí "rozumný" idioti ako ty... :-)
+5 # Che 2017-09-27 00:36
Citace:
Nikdy jsem si nepřestavil, že betonový sloup může hořet jako sirka.
Takovou blbost jsem jeste nikdy neslysel. Asi to napsal Ing. Miloslav Dedek.

Na zapade se delaji ocelove sloupy vysokeho napeti, nekdy tez betonove, nekde jsou jeste i drevene,ale jen pro nizsi napeti pod 1000V. Ve mestech jsou vodice vetsinou pod zemi.

Na sloupech se elektricky proud nedostane na sloupy, protoze vodive draty jsou na isolatorech.

Kdyby se drat vysokeho napeti pretrhl a dostal se na zem (nebo kdyby se izolator rozbil, drat by taky nekam spadnul) nastane skutecne na zemi spadovy potencial napeti kolem spadleho dratu. Dobytek je choulostivejsi nebot ma nohy dale od sebe nez clovek. V takovem pripade je nejlepsi od spadleho dratu odskakat (spise tam vubec nechodit.), to se potom nemuze nic stat. Ale jeste jsem necetl, ze by se to nekde skutecne stalo.
+3 # Jardulin 2017-09-27 11:38
Teda že pár ptáků zahyne na sloupech VN se dá přežít, ale že se nám EU chystá ukrást všechny lsoupy o tom ani čárka. .......
byznys.lidovky.cz/.../...

Čtěte mezi řádky a dojde vám, že EU chce celou naší dobře udržovanou a správně dimenzovanou přenosovou soustavu provozovat sama, aby vykryla šptně udržovanou a nedostatčnou síť v Německu. Tam maj samý větrníky a a zruší i jádro, takže budou muset obrovské přelivové toky energie z Bavorska šoupat přez ČR.

A všimněte si zase Mnichov o nás a bez nás.

Čekám která politická strana na tohle upozorní a furt nic...... .Každej jen čeká, že se do toho po volbách nějak uvrtá a pak zinkasuje za mlčení. Před volbama ani slabiku :o)
0 # Oldřich Maděra 2017-10-04 17:53
Nedočetl sjte do konce pane. Přečtěte si ještě tohle:
docs.wixstatic.com/.../...
0 # Oldřich Maděra 2017-10-04 17:55
Nedočetl jste do konce. Přečtěte si ještě tohle:
docs.wixstatic.com/.../...
+31 # Lucif 2017-09-26 08:43
Drevo je na tom ako izolant ešte horšie ako betón keď zvlhne. Celý článok je taký umelý "čo ak" bubák.
+2 # cacas 2017-09-26 15:44
Článek srandovní :)
Ale pokud jsou armatury v těch železobetonovýc h sloupech uzemněné, je fakt, že zemní potenciál se dostane v plné síle až nahoru, hned vedle izolátorů. U dřeva se to nestane.

A jen tak mimochodem, to dřevo nemá moc šanci zvlhnout! Mám jeden stařičký dřevěný sloup na zahradě a je to vydatně napuštěné nějakou olejovo-asfalto vou srágorou, jako se používaly třeba na pražce.
+3 # Lucif 2017-09-26 20:32
Ano sú impregnované olejo-asfaltom- sajrajtom. Po čase sa zemná vlhkosť môže dostať až po vedenie, a potom čo ak...? :)

Inak aj suché drevo je vodič, síce veľmi zlý, ale ide to. To bol večný Teslov problém..
0 # Oldřich Maděra 2017-10-04 17:57
Ale, ale, ale...
0 # Oldřich Maděra 2017-10-04 19:30
A podle čeho tak soudíte pane?
+52 # Petr 58 2017-09-26 09:34
Jsem Elektrikář s praxí na VN a VVN a UVN 32 let. Větší hovadinu jsem v životě neslyšel........
Ještě jsem neviděl úraz el. proudem u stožáru VN, pokud na něj někdo nevyleze, nebo ho něčím "nesundá" nebo se o vedení neopře jeřábem. Viděl a slyšel jsem toho už hodně, ale tohle už je moc...
+1 # Pepa z Depa 2017-09-26 11:16
Cituji Petr 58:
Jsem Elektrikář s praxí na VN a VVN a UVN 32 let. Větší hovadinu jsem v životě neslyšel........
Ještě jsem neviděl úraz el. proudem u stožáru VN, pokud na něj někdo nevyleze, nebo ho něčím "nesundá" nebo se o vedení neopře jeřábem. Viděl a slyšel jsem toho už hodně, ale tohle už je moc...

0 # E.T. 2017-09-26 14:48
to je divni ze jeden clovek ma x plusu a druhy za to stejne ma minusy ...?!

zde na tomto portalu podle vseho nebude zadna pravda ani objekyivnost ale jen lziva propaganda at uz je odkudkoliv
0 # Oldřich Maděra 2017-10-04 18:46
Ale vždyť v tom mém dokumentu rozebírám jako případ č.1 smrtelný pracovní úraz na stožáru 35kV. Ten mrtvý tam ještě leží. To je fotka záchranky po příjezdu na místo. OK?
+5 # John Pitralon 2017-09-26 12:24
Jsou takové případy. Pokud si nějaký pták sedne přesně kam nemá...
zpravy.aktualne.cz/.../...

"Proud se svezl od drátů k zemi i přesto, že sloup je vyroben z betonu, který je nevodivý. "Energetický výzkum v Brně zjistil, že po určité době beton provlhne a stane se vodivým stejně jako půda v okolí. Proto stožár proud svede až do země," vysvětlil odborný konzultant informačního servisu pro elektrotechniky Michal Kříž."
+6 # Dědouch11 2017-09-26 13:01
Pan odborný asistent, jaksi vypouští porcelánové izolátory. Nebo ty, podle něho, provlhnou taky?
Bláboly.
+7 # John Pitralon 2017-09-26 13:31
Ten proud měl projít do sloupu přes poštolku, blbá náhoda, ale může se to asi stát..
0 # Oldřich Maděra 2017-10-04 19:56
Zde je zásadní otázka o způsobu ochrany v případě jednofázové zemní poruchy. V ČR je zapojena Petersonova tlumivka, která byla vynalezena v roce 1916 a která má kompenzovat proud na nulu, což ale nedělá-důvodů je hned několik. V ČR není dále žádná ochrana, která by to vypnula, na rozdíl od všech ostatních zemí. Uvedu např. Švédsko, kde od roku 1987 musí být zemní porucha vypnuta, Velká Británie také, Irsko také. Stačí?
+1 # LubinenKremlBot 2017-09-26 13:52
Taky mam 50 tku a mužu jen souhlasit.
0 # Lucif 2017-09-26 20:27
Je to hra na "čo ak", proste autor predpokladá, že sa omylom použije akýsi divný betón (existuje samozrejme aj uzemňovací betón, ale ktorý blb by z neho narobil stlpy VN), plus že potenciál prerazí až na takýto stlp a potom je to v okolí už o krokovom napätí.
+3 # JiM 2017-09-26 09:37
kua... jste horší jak ČT, krokové napětí tady nikomu nic neříká :/
+7 # Dědouch11 2017-09-26 10:56
Kde je řeč o spadlém VN vedení? kua
+1 # peto8 2017-09-26 10:56
Vsechnuu elektriku treba zakopat pod zem !!!
www.youtube.com/.../
+1 # honzaV 2017-09-26 11:25
Co je to za blábol?
0 # kytka michal 2017-09-26 12:08
web ac24.cz by si měl nechat od odborníků prověřit každý článek s odbornou tématikou,jinak hrozí,že sepodose podrobnými bláboly zesměšní ! Zajímala by mmne reakce odpovědného redaktora.
-4 # Jan Jinsky 2017-09-26 12:21
Odpovědný redaktor v AC24??? To jste mě rozesmál. Tady se zveřejňují blbosti jak na běžícím pásu. Majiteli webu jde jen o výdělek z reklamy. Na obsah kašle.
+3 # Drak 2017-09-26 15:00
Pokud máš na ,mysli své příspěvky, ta píšeš nespornou pravdu.
+9 # Dědouch11 2017-09-26 13:11
AC24 ti článek pouze předkládá jako zajímavost a netvrdí, že je pravdivý.
Je na každém, jestli ho pobaví, nebo naštve "práce" "vjedců", nebo "konzultantů", jako v tomto případě (čím se taky lze velmi slušně živit).
P. S. Bylo mi divné, proč na některých webech, se pod články uvádí, že obsah článku, se nemusí shodovat s jeho názory.
Už chápu. Je to poznámka pro lidi typu Jinský a pod.
-3 # Jan Jinsky 2017-09-26 15:13
Jo,jo - je to tak. Tobě stačí cokoli zde uveřejněné. Slupneš každou pitominu. Hlavně, když tam je něco proti EU, USA nebo aspoň ČEZ - pak je to pravda pravdoucí.
+2 # Jan Hink 2017-09-26 14:42
Snůška blbostí. Hlavně ty metry a vzdálenosti.
0 # Oldřich Maděra 2017-10-04 18:02
Je na to taková jednoduchá zkouška. Postavíme Vás 18 metrů od stožáru, polijeme Vám boty ranní rosou, rozkročíme Vás na předepsaný 1 metr na přímce od středu stožáru. Pak na tenkém provázku vytáhneme 20 cm měděného drátu tak, aby zkratoval izolátor. Počkáme jestli budete ještě pořád stát a usmívat. se. Tak kdy a kde?
+3 # tomáš 2017-09-27 00:44
tak mam barak s hromosvodem a skoro celej betonovej, takze jak do hromosvodu rachne blesk tak je v tu ranu po me, protoze teda je ten barak vodivej, takze jak zacne bourka tak budu muset bezet aspon pul kilaku do pole aby me nezabil vyboj co mi slehne do baraku. Tak jsem zas o neco chytrejsi
0 # Oldřich Maděra 2017-10-04 18:07
Ne, pokud jste v domě, tak jste chráněn. Problém je venku. Tam to je, jak jsem říkal. Pokud máte tedy betonové podlahy okolo svodu hromosvodů a budete stát do nějakých 5-10 metrů od svodu, tak ji máte a nikdo Vám ji nevezme. Daleko lepší je použít běžnou asfaltovou směs, které má vodivost o tři řády nižší. To mi věřte pane.
0 # Oldřich Maděra 2017-10-04 18:49
Omlouvám se, o tři řády vyšší.

Top of Page

Copyright 2017 © AC24, s.r.o. | Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu. | Nezávislé zpravodajství z celého světa aneb Co se jinde nedozvíte |
Máte dotaz? Chcete inzerovat na AC24? Neváhejte nás kontaktovat formou emailu: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Provozovatelem serveru AC24.cz je AC24 s.r.o., se sídlem Jaurisova 515/4, Michle, 140 00 Praha 4, IČ: 02988186, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl C, vložka 226266. | O projektu | Tiráž | Napsali o nás | Podpořte nás